Har du fået lavet en screening eller personlighedstest af dine medarbejdere eller kommende medarbejdere før? Der er i dag mange virksomheder, der benytter sig af en personlighedstest. Det er med til at vise lederne og organisationen, hvilke typer medarbejdere man har ansat i de forskellige afdelinger, og det kan blandt andet bidrage til at skabe et bedre arbejdsmiljø, en stærkere organisation og ikke mindst et indblik i, hvad der skal til for at motivere de enkelte medarbejdere.

En personlighedstest er også et fantastisk værktøj for de enkelte ledere. Det kan bruges aktivt i MUS-samtalen, for at få medarbejderen til at validere og underbygge de svar der er kommet  frem til. 

Derfor skal du lave en personlighedstest af potentielle nye medarbejdere

Der kan være store fordele i at lave en personlighedstest af potentielle nye medarbejdere. Her kan du allerede i jobsamtalen screene de potentielle medarbejdere ved at få dem til at lave en personlighedstest. Du kan sammen med den personlige samtale underbygge medarbejderens stærke og svage sider ud fra personlighedstesten. 

Her kan du også lettere forholde dig til, hvilken profil du har med at gøre til selve samtalen. Det kan give dig et indtryk af om profilen passer ind i det miljø der er i den enkelte afdeling eller hele organisationen. 

Hvilken personlighedstest skal du vælge at bruge?

Der er i dag flere forskellige udbydere af personlighedsteste på markedet. Det kan måske være svært at vurdere, hvilken test der er bedst og mest retvisende. Her bør du undersøge dine muligheder, og måske indhente forskellige personlighedsteste på den samme medarbejder, for at se hvad der er mest brugbart i forhold til, hvad du søger for virksomheden. 

Er du i tvivl om, hvilken personlighedstest du skal vælge, kan vi varmt anbefale dig at kigge nærmere på https://www.kjerulf-partnere.dk/erhvervspsykologiske-test/personlighedstest/. Her kan du få skræddersyet en aftale som passer til din virksomhed.